szopa kulturalna

Opera - balet

"CUD MNIEMANY, czyli KRAKOWIACY i GÓRALE" - MAZOWSZE

XXI Bydgoski Festiwal Muzyczny 26.04. – 8.05.2014.

Parzenice i pawie pióra

Ostatniego dnia Festiwalu na widowni pojawiło się jeszcze więcej młodzieży, a także spora grupka dzieci. Powód? Zespół „Mazowsze” , który przyciągnął tego wieczoru do Opery Nova kilka pokoleń.

 mazowsze.jpg

 

 

Obchodzący w tym roku 65-lecie swego istnienia zespół przygotował z tej okazji specjalny artystyczny projekt: „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” Stefaniego i Bogusławskiego. Wodewil wystawiony w roku 1794, w libretcie którego dopatrzono się treści patriotycznych, szybko okrzyknięto pierwszą polską operą narodową. „Cud mniemany” w wykonaniu Mazowsza dosłownie eksplodował na deskach Opery Nova muzyką, tańcem i wielobarwnymi strojami.

Duże brawa należą się Jackowi Bonieckiemu, sprawującemu nad dziełem kierownictwo muzyczne i prowadzącemu tego wieczoru orkiestrę. Już uwertura zapowiadała klimat całego spektaklu. Bo oto po chwili w I i w II akcie zabrzmiały motywy muzyczne przypominające lekkość i komediowość linii muzycznej Mozarta. Dyrygent jednocześnie wydobył z muzyki jej klasycystyczny styl, tak charakterystyczny dla epoki, jak i dla samego kompozytora. Idealnie wkomponowane w całość zabrzmiały wyrazistością różnorodne polskie tańce ludowe. Na brawa zasługuje też choreografia Zofii Rudnickiej. Sceny zbiorowe, jak i sam finał, w którym wzięli udział wszyscy artyści, przybrał postać bardzo malowniczego żywego obrazu. Tańce solowe zachwycały widzów i nagradzane były brawami. Tłem dla wydarzeń jest niezwykle funkcjonalna i czytelna scenografia Tatiany Kwiatkowskiej. Ogromne drabiny raz imitują szczyty górskie, innym razem pełnią rolę łodzi. Ciekawie prezentowali się w roli aktorów- śpiewaków członkowie zespołu. Widzowie podziwiali ich zdolności wokalne, czysto wybrzmiewające w partiach solowych. Reżyser Andrzej Strzelecki stworzył nowoczesny w odbiorze spektakl, o charakterze śpiewogry. Stopniowo narastające napięcie, sceny komediowe, zabawne nieporozumienia fabuły budowały znakomicie atmosferę widowiska. I jeszcze jeden ważny element. Spektakl zawiera przesłanie dla nas współczesnych: każdy konflikt można rozwiązać w sposób pokojowy, a zdobycze techniki (w tym przypadku machina produkująca prąd) można zastosować dla dobra ludzi.

Muzyka - Królowa Festiwalu

„Cud mniemany” zakończył XXI Bydgoski Festiwal Operowy w prawdziwie narodowym stylu. Ludowość, jaka z przedstawienia emanowała oraz z wcześniejszych „Chłopów”, skłaniała ku głębszym refleksjom związanych z powrotem do korzeni oraz z naszym poczuciem tożsamości narodowej. Dlatego cieszy obecność na widowni tak wielu młodych i najmłodszych widzów.

Podczas kilku festiwalowych wieczorów widzowie obejrzeli spektakle zróżnicowane pod względem gatunkowym. Operetka, opera, w tym i buffa, musical, śpiewogra i „balet biały” zadowoliły z pewnością tegoroczną publiczność. Podziwialiśmy libretta oparte na wielkiej narodowej literaturze, doskonałe możliwości wokalne artystów, ich grę aktorską oraz mistrzowski taniec. Warto podkreślić również wręcz poetyckie wrażenia wizualne, związane przede wszystkim z niezwykłą tego roku plastycznością scenografii i kostiumów.

I muzyka. Królowa Festiwalu. Po raz kolejny dowiodła jak potężnie potrafi oddziaływać na zmysły i emocje publiczności i że to właśnie do niej należy „berło” w operze.

I jeszcze kilka liczb. W spektaklach festiwalowych publiczność oklaskiwała 834 artystów, 6 profesjonalnych zespołów, a na dużej scenie zaprezentowano 7 tytułów. Imprezą towarzyszącą były spektakle kameralne w wykonaniu studentów akademii muzycznych. XXI Bydgoski Festiwal Muzyczny miał 11 patronów oraz partnerów medialnych. I co najważniejsze – grono wiernych sponsorów, w tym Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Urzędu Miasta Bydgoszczy.

Ilona Słojewska

"CUD MNIEMANY, czyli KRAKOWIACY i GÓRALE" opera Jana Stefaniego do libretta Wojciecha Bogusławskiego Wykonawcy: Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego Reżyseria i opracowanie tekstu: Andrzej Strzelecki. kierownik muzyczny: Jacek Boniecki. choreografia: Zofia Rudnicka. scenografia: Tatiana Kwiatkowska. Premiera: 11 października 2013 r.

Link do źródła: http://teatrdlawas.pl/artykuly/249-parzenice-i-pawie-piora